Hopp til innhold

Bruk av oksygen over 10 000 fot

Ved flyging i høyder over 10 000 fot utgjør oksygenmangel (hypoksi) en betydelig risiko som kan svekke pilotens yteevne og kompromittere flysikkerheten. Hvordan kjenner man igjen oksygenmangel, og hva skal man gjøre om fare for oksygenmangel oppstår?

Hypoksi oppstår som følge av redusert oksygennivå i luften med økende høyde, og dette kan påvirke både mentale og fysiske funksjoner, spesielt hjernens evne til å fungere optimalt. Redusert konsentrasjon, langsommere reaksjonstid og dårligere beslutningsevne er vanlige effekter ved høyder over 10 000 fot. Ved enda større høyder kan det oppstå synsforstyrrelser, nedsatt koordinasjon og i noen tilfeller bevissthetstap.

Toleransen for hypoksi varierer betydelig mellom individer, og hos noen kan symptomer på hypoksi oppstå ved lavere høyder. Faktorer som lavt blodsukker, dehydrering, tretthet, røyking og alkoholforbruk kan ytterligere redusere evnen til å tåle høyde. Hyperventilasjon, som ofte oppstår som en respons på høyden, kan forsterke symptomene og føre til svimmelhet og uro.

Regelverkskrav

I henhold til forordning (EU) No.965/2012, punkt NCO.OP.190, er det krav om at:

  • Besetningen skal bruke supplerende oksygen ved trykkhøyder mellom 10 000 og 13 000 fot dersom oppholdet varer i mer enn 30 minutter.
  • Alle om bord skal bruke oksygen ved trykkhøyder over 13 000 fot, uavhengig av varighet.
  • Fartøysjefen skal alltid sikre oksygenbruk for flygende personell når høyden kan føre til nedsatt funksjonsevne.

Anbefalinger

  • For å opprettholde optimal yteevne anbefales det at alt personell bruker oksygen ved flyging over 10 000 fot, uansett varighet.
  • Bruk av pulsoksymeter kan hjelpe med tidlig påvisning av hypoksi og gi et ekstra sikkerhetsnivå.
  • Ved tegn på hypoksi, vurder å redusere høyden umiddelbart.
  • Husk at flyging under 10 000 fot ikke gir full beskyttelse mot hypoksi på grunn av individuelle variasjoner i toleranse.