P.O. Box 243
8001Bodø
Godskriving av militær flygerutdanning
Denne AIC-en erstatter AIC-N 15/22.
Denne AIC-en redegjør for retningslinjene som gjelder for norske militære
flygere som søker om utstedelse av Part-FCL-sertifikater og rettigheter. Retningslinjene skal sikre en ensartet behandling ved godskriving (kreditering) av militær flygerutdanning.
Bestemmelser som omhandler godskriving av militær flygerutdanning er gitt i forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer (BSLC 1-1) av 16. juli 2013, kommisjonsforordning (EU) 1178/2011 (Regulation Aircrew), artikkel 10.
Militære flygere som søker om sertifikater og rettigheter spesifisert i Part-FCL, skal søke luftfartsmyndigheten i det landet hvor de tjenestegjør eller har tjenestegjort. Norske militære flygere i Luftforsvaret skal derfor søke Luftfartstilsynet om godskriving av militær flygerutdanning.
Det er en forutsetning at den som søker om godskriving av militær flygerutdanning har vært i aktiv tjeneste som flyger i Luftforsvaret i løpet av de siste 7 årene. Søker som gjennomfører ferdighetsprøve (skill test) uten først å gjennomføre trening ved ATO/DTO, skal ha gyldig utsjekk på aktuell klasse eller type som benyttes og eventuelt ha gyldig instrumentbevis fra Luftforsvaret dersom skill test inkluderer instrumentrettighet.
Personer som kun har gjennomført uttaksflyging eller ikke fullført militær flygerutdanning til vingdato, er ikke kvalifisert for å søke om godskriving etter denne AIC-en. Disse kan kontakte Luftfartstilsynet for veiledning om søknadsprosess.
Norske militære flygere skal søke Luftfartstilsynet om kreditering av militær utdanning og erfaring FØR opplæring, teorieksamen og skill test blir gjennomført. Luftfartstilsynet vil i vedtak gi kreditt for erfaringen den militære flygeren har.
Prosessen
Prosessen skjer i denne rekkefølgen:
- Militær flyger søker Luftfartstilsynet om kreditering av militær utdanning og erfaring. Innholdet i søknaden er beskrevet under.
- Luftfartstilsynet vurderer søknaden om kreditering.
- Luftfartstilsynet vedtar hvor mye kreditt som skal gis for teori og praksis.
- Militær flyger mottar vedtak som beskriver hvor mye kreditt som gis og hvordan kandidaten går fram for teoretisk og praktisk opplæring og eksamen / skill test.
- Militær flyger gjennomfører teorieksamen i tråd med vedtak.
- Militær flyger gjennomfører praktisk opplæring og skill test.
- Militær flyger søker om utstedelse av sertifikat og rettighet på aktuelt skjema.
- Luftfartstilsynet utsteder sertifikat og rettighet.
Behandling av søknader gjøres i samsvar med forvaltningsloven og offentleglova.
Gebyr
Søker belastes gebyr etter regning i henhold til gebyrforskriften § 4 for behandling av søknad om godskriving.
Søknaden skal inneholde:
- Beskrivelse av hva man søker om (sertifikatnivå, rettigheter e.l.).
- Dokumentasjon på militær flygerutdanning og flygererfaring, inkludert vingdato.
- Kopi av legitimasjon med bilde (pass, nasjonalt ID-kort eller førerkort utstedt etter 1. januar 1998).
- Flygetid med bekreftede loggbøker.
- Dokumentasjon på flerpilot flygetid (hvis aktuelt).
- Dokumentasjon på gjennomført besetningssamarbeidskurs (MCC-kurs) i henhold til Part-FCL, eller bevitnelse på mer enn 500 timer i flerpilotfly eller flerpilothelikopter. Bevitnelse på minimum 500 timer flerpilotflygetid skal attesteres av skvadronssjef og dokumenteres med kopi av loggbok.
- Dokumentasjon på siste avlagte militære instrumentprøve.
Militær flygetid
- Flygetid opptjent på militært luftfartøy godskrives fullt ut i henhold til bestemmelsene i FCL.050, jf. AMC1 FCL.050.
- Ved omgjøring av militær flygetid (tid i luften) til sivil flygetid (blokktid) legges 10 % til den militære flygetiden.
- 50 % av elevflygetid under utdanning i USA fløyet som IFR-navigasjon på fly og VFR-/IFR-navigasjon på helikopter, godskrives som SPIC (student pilot-in-command).
- Flygere med minimum 500 timer flygetid på flerpilotfly eller -helikopter, gis kreditt mot kravet til MCC-kurs. Flygere med mindre enn 500 timer erfaring på flerpilotfartøy må gjennomføre MCC-kurs.
Teori
- Det gis kreditt mot teorikravene til sertifikat på LAPL-, PPL-, CPL-, ATPL- samt IR-nivå i tråd med følgende praksis:
- Kandidater som søker godskriving av militær flygerutdanning til trafikkflygersertifikat (ATPL/CPL/IR) skal gjennomføre teorieksamen i fagene
- 010 Air Law
- 062 Radio Navigation
- 070 Operational Procedures
- Det gis kreditt for de resterende fagene til ATPL/CPL/IR.
- Kandidater som søker godskriving av militær flygerutdanning til privatflygersertifikat (LAPL/PPL) skal gjennomføre eksamen i fagene
- 1 Air Law and ATC Procedures
- 6 Operational Procedures
- Det gis kreditt for de resterende fagene til LAPL/PPL.
- Militære flygere kan søke om utstedelse av sertifikat på annen kategori (fra fly til helikopter eller vice versa) forutsatt at det gjennomføres kurs til teori for aktuell kategori i tråd med Part-FCL Appendix 1 på aktuelt sertifikatnivå. I tillegg skal kandidaten avlegge eksamen i 010 Air law for CPL/ATPL-nivå og 1 Air law and ATC procedures for PPL/LAPL-nivå.
- Kandidater som søker godskriving av militær flygerutdanning til trafikkflygersertifikat (ATPL/CPL/IR) skal gjennomføre teorieksamen i fagene
- Teorieksamen kan gjennomføres i tråd med vedtak fra Luftfartstilsynet etter registrering på skjema NF-1139 eller NF-1133.
- Gyldighetstid på teorieksamen er tre år for ATPL, CPL og IR, og to år for PPL og LAPL, i samsvar med FCL.025. De som har avlagt eksamen før 1. august 2023 har gyldig teori i sju år fra utløpt instrumentbevis, og må avlegge skill test senest 1. august 2026 for ATPL, CPL og IR. For PPL og LAPL må skill test avlegges senest 1. august 2025.
- Godskriving av teori til instruktørbevis vil bli vurdert individuelt etter søknad.
PBN (Performance Based Navigation)
Søker må dokumentere teoretisk og praktisk opplæring på PBN på aktuell type.
Språk (ICAO English Language Proficiency)
- Kandidater med militær flygerutdanning gis språknivå 4 ved gjennomføring av skill test. Det er derfor ikke nødvendig å gjennomføre språkprøve i tilknytning til skill test.
- Dersom det gjennomføres språkprøve som gir annet nivå enn 4 vil nytt nivå gjelde.
- Språknivå 4 er gyldig i fire år og må fornyes.
Advanced UPRT (Advanced Upset Prevention and Recovery Training)
Kandidater med militær flygerutdanning og operativ erfaring på F-16 og/eller F-35 gis kreditt for kravet til gjennomføring av Advanced UPRT Course. Andre kandidater må gjennomføre Advanced UPRT Course i forkant av typekurs for typerettighet der Advanced UPRT kreves, eventuelt dokumentere gjennomført opplæring i Advanced UPRT i regi av Luftforsvaret.
Medisinsk attest (medical)
Søker må være innehaver av gyldig medisinsk attest klasse 1 for ATPL og CPL, klasse 2 for PPL og LAPL-legeattest for LAPL før gjennomføring av skill test.
Skill test
- Ferdighetsprøve (skill test) til sertifikat og instrumentrettighet må gjennomføres i rollen som fartøysjef.
- For de som avlegger førstegangsprøve i flerpilotluftfartøy, må denne derfor gjennomføres som en prøve til ATPL. Det aksepteres da at ferdighetsprøve til instrumentrettighet kombineres med ATPL-prøven. Alle krav til utstedelse av ATPL skal være oppfylt før prøven.
- Opplæring og skill test skal gjennomføres på sivilt europeisk registrert luftfartøy eller FSTD.
Dokumentasjon
Etter gjennomført ferdighetsprøve skal følgende dokumentasjon sendes til Luftfartstilsynet:
- Søknadsskjema for aktuelt sertifikat og rettighet.
- Søknadsskjema for språkrettighet (dersom språkprøve er gjennomført).
- Kopi av vedtak om kreditering.
- Teorivitnemål
- Dokumentasjon på MCC (hvis aktuelt)
- Dokumentasjon på PBN (hvis aktuelt)
- Dokumentasjon på UPRT (hvis aktuelt)
- Kopi av medical
- Dokumentasjon på FSTD (hvis aktuelt)
Kontrollanten har ikke anledning til å utstede midlertidig sertifikat (Temporary permission to fly) eller midlertidig språkrettighet (Temporary language assessment) etter gjennomført og bestått skill test.