AIC-N
Luftfartstilsynet publiserer meldinger i form av AIC (Aeronautical Information Circular). AIC publiseres i to serier: AIC N for meldinger til norske aktører og AIC I for meldinger til internasjonale aktører. Disse meldingene inneholder informasjon som ikke har et innhold som gjør det nødvendig å publisere NOTAM eller oppdatering av AIP (Aeronautical Information Publication), men som inneholder tema knyttet til flysikkerhet, navigasjon, eller tekniske, administrative og juridiske forhold.
Forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Tjeldbergodden
16. november 2022 fastsatte Luftfartstilsynet forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Tjeldbergodden, Aure kommune i Møre og Romsdal.
03.04.2024Forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Kollsnes Prosessanlegg
24. november 2022 fastsatte Luftfartstilsynet forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Kollsnes Prosessanlegg, Øygarden kommune i Vestland fylke.
03.04.2024Forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Stureterminalen
24. november 2022 fastsatte Luftfartstilsynet forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Stureterminalen, Øygarden kommune i Vestland fylke.
03.04.2024Layout og innhold i OM-D for CAT operatører
ORO.MLR.100 fastsetter krav til operative manualer i flyselskap. AMC3 til denne bestemmelsen redegjør i mer detalj hva den enkelte manual som minimum skal inneholde.
03.04.2024Særskilte krav til flyoperatører som skal utøve ervervsmessig lufttransport på norske lufthavner
Som følge av at operatører ble pålagt å evaluere og kategorisere alle lufthavner de trafikkerte etter kompleksitet, ble en del norske lufthavner i 2002 gitt en minimumskategorisering av myndighetene (Bø-rapporten). I løpet av de 20 årene som har gått siden da, har det skjedd store endringer i teknologi og innflygingssystemer, samt at trafikkmønstrene har endret seg vesentlig.
03.04.2024Nasjonal gjennomføring av endringsforordninger til forordning (EU) nr. 748/2012
Luftfartstilsynet har 7. november 2022 vedtatt en endringsforskrift til forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften).
03.04.2024Oppheving av BSL G 6-1 og 8-1 m.m.
Luftfartstilsynet fastsatte 26. oktober 2022 en forskrift som gjør endringer med hensyn til krav tilknyttet lufttrafikktjenestene og krav til ytere av kommunikasjons-, navigasjons- og overvåkingstjenester.
03.04.2024Godskriving av militær flygerutdanning (utgått)
Denne AIC er utgått, se ny AIC-N 11/23.
03.04.2024Informasjon om endring av fraseologi for flygeinformasjonstjenesten
Fra 1. desember 2022 skal radiokommunikasjon mellom luftfartøyer og lufttrafikktjenesten i Norge følge felleseuropeiske fraseologibestemmelser.
03.04.2024Gjennomføring av forordning (EU) 2021/116 i norsk rett – «Common Project 1»
Luftfartstilsynet fastsatte 11. juli 2022 en forskrift som gjennomfører forordning (EU) 2021/116 i norsk rett, som del av EØS-avtalen.
03.04.2024Permanent restriksjonsområde over Forsvarets stasjon Vardø
Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift om etablering av permanent restriksjonsområde EN R405 over Forsvarets stasjon Vardø. Forskriften trer i kraft 1. september 2022.
03.04.2024Forskrift om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m. – (ny BSL G 1-3)
Samferdselsdepartementet fastsatte 16. juni en ny forskrift om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m. Forskriften vil få benevnelsen BSL G 1-3.
03.04.2024Permanent restriksjonsområde over Politiets nasjonale beredskapssenter, Taraldrud
Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift om etablering av permanent restriksjonsområde EN R117 over Politiets nasjonale beredskapssenter, Taraldrud. Forskriften trer i kraft 1. juli 2022.
03.04.2024Endring av koordineringsstatus for Svalbard lufthavn, Longyear (LYR)
Luftfartstilsynet har 3. juni 2022 endret koordineringsstatus for Svalbard lufthavn, Longyear (LYR), fra fasilitert Level 2 til koordinert lufthavn, Level 3.
03.04.2024