Det norske flysikkerhetsprogrammet er oppdatert
10. september 2024 signerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og luftfartsdirektør Lars Kobberstad den andre utgaven av Det norske flysikkerhetsprogrammet. Programmet beskriver myndighetenes ansvar for og oppgaver med sikkerheten i den sivile delen av luftfarten i Norge.
Hensikten med flysikkerhetsprogrammet er å opprettholde og forbedre flysikkerheten. Det er derfor fastsatt overordnede flysikkerhetsmål i programmet, og myndighetenes policy for flysikkerhetsarbeidet framgår. Risiko- og ytelsesbasert tilnærming og samarbeid med luftfartsaktørene er sentrale elementer i arbeidet. Slik skal myndighetene og aktørene hver for seg og sammen identifisere de områdene der risikoen er størst og hvem som kan gjøre noe med det, slik at vi kan gjennomføre mer treffsikre tiltak. Dette er helt i tråd med Luftfartstilsynets visjon: Sammen for sikker luftfart!
Det norske flysikkerhetsprogrammet ble formelt etablert 27. juni 2017. Initiativet om statlig flysikkerhetsprogram kommer fra FNs organisasjon for sivil luftfart, International Civil Aviation Organization (ICAO). Senere er også EUs regelverk oppdatert med tilsvarende krav, og disse kravene gjelder også i Norge.
Engasjert og dedikert
Med lanseringen av den andre utgaven av flysikkerhetsprogrammet revitaliserer og bekrefter Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet, Statens havarikommisjon og Norsk luftsportstilsyn sitt engasjement for sikkerheten i norsk luftfart. Noen av de mest vesentlige endringene er en oppdatert flysikkerhetspolicy, oppdaterte flysikkerhetsmål og de første eksplisitte målene for droner.
Den nasjonale flysikkerhetsplanen gir en oversikt over hvilke områder Luftfartstilsynet vil prioritere de neste årene for å bidra til å opprettholde og forbedre flysikkerheten, i tråd med de overordnede flysikkerhetsmålene som framgår i flysikkerhetsprogrammet.