Opptak fra webinar - Bruk av elektroniske hjelpemidler i cockpit
11. november 2024 gjennomførte vi webinar om bruk av elektroniske hjelpemidler i cockpit. Bruk av elektroniske verktøy i cockpit har blitt en sentral del planlegging, gjennomføring og etterarbeid etter flyging. Her kan du se opptak og høydepunkter fra dette webinaret.
Viktige punkter fra webinaret
- Bruk av navigasjonsapplikasjoner:
- Regelverkskrav
- Elektronisk synlighet og tilleggstjenester
- Håndtering av trafikk, vær og luftromsdata
- Batteri og strømkilder, risiko og forhåndsregler
- Datakilder til applikasjoner: Hvor kommer informasjon fra?
- Varsling av hinder og annen relevant informasjon
- Praktisk bruk: Tips for effektiv oppgaveprioritering i cockpit
- Bruk av trafikkdata for økt situasjonsforståelse
Spørsmål og svar fra webinaret
Her finner du svar på spørsmål som ble stilt via Slido under webinaret.
Spørsmål | Svar |
Papir eller telefon-backup? .. jatakk begge deler 🙂 papir er ikke bare Strømløst men også imun mot gps jamming/spoofing | Ja, det er fordeler og ulemper med begge løsningene. Samtidig endrer luftrommet seg stadig raskere. Det gjør det veldig krevende å holde et papirkart oppdatert til enhver tid. Likevel, et papirkart på baklomma kan være fint å ha om teknikken skulle svikte. |
USB dingser til å sette i lighterkontakt KAN støye på radio | Ja, det er et godt poeng. I tillegg kan kontakt og kabel være en kilde til varmegang, selv om sannsynligheten for brann er ansett som lav. Se gjerne denne artikkelen fra www.faktisk.no |
Husker Thomas sa nettbrett kunne bli så varmt i cockpit at det kutter til det får kjølt seg. | Ja, personlig har jeg opplevd at telefon og nettbrett har slått seg av på varme dager. Det kan være lurt å skjerme utstyret mot direkte sollys på de spesielt varme dagene. |
Sist oppdatert: 14.11.2024