Har signert første avtale om å teste el-fly i Norge

I april i fjor inngikk Avinor og Luftfartstilsynet et samarbeid om å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart. 4. mars 2025 ble første avtale om testflygninger, med flyprodusenten BETA Technologies og operatøren Bristow Norge, signert på Bergen lufthavn, Flesland.
Testflygninger starter i tredje kvartal
Testflygingene vil være fraktflygninger uten passasjerer, som skal gjøres med el-flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA, og flys av Bristow Norge. Fraktflygningene skal gå mellom Stavanger lufthavn Sola og Bergen lufthavn, og starter fra Stavanger allerede i sommer, mens hele ruta settes i gang litt senere på høsten.
BETA fullførte nylig produksjonsbyggingen av ALIA-flyet som skal utføre disse demonstrasjonene. Flyet, BETA sitt andre produksjonsklare fartøy, ble produsert ved selskapets storskala produksjonsfabrikk i Burlington, Vermont, USA, og har allerede mottatt luftdyktighetssertifisering fra den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, for flygning visuelt, med instrumenter og dag- og nattflyging.
Regjeringens ambisjoner i Nasjonal luftfartsstrategi og Nasjonal transportplan
– Regjeringens mål i Nasjonal luftfartsstrategi og Nasjonal transportplan 2025 – 2036 (NTP) er å fremskynde omstillingen mot null- og lavutslippsluftfart. For å lykkes med dette, er det prioritert én milliard kroner i NTP. Det første større tiltaket er etableringen av Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsfartøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gjennom testarena kan Norge bidra til å redusere barrierene for testing og demonstrasjon, og fremskynde overgangen til en mer bærekraftig luftfart. Norge er godt egnet for testing, demonstrasjon og senere kommersiell bruk av null- og lavutslipps luftfartøy.
– Med en luftfartsnæring som er forpliktet til å redusere utslipp, et desentralisert nettverk med lufthavner i ulike størrelser, et betydelig regionalt lufttransportmarked, en proaktiv luftfartsmyndighet og en leverandørindustri innen batterielektriske fremdriftssystemer og hydrogenteknologi, har vi et godt utgangspunkt for tidlig innfasing av nye teknologier, sier samferdselsministeren.
Bred involvering
Målet med testarena er å opparbeide kunnskap, læring og å klargjøre økosystemet og legge grunnlaget for skalering. Det betyr involvering av flyselskap, produsenter, leverandørindustri, energisektoren og andre interessenter.
– Avinors rolle er å legge til rette infrastrukturen på flyplassene og gjøre luftrommet tilgjengelig for aktører som ønsker å teste ulike null- og lavutslippsfartøy i et operativt miljø. Vi ønsker mer kunnskap om hva de ulike teknologiene og luftfartøyene krever av fasiliteter på lufthavn og nødvendig energiforsyningsbehov. Eksempelvis har vi nå en anskaffelse av hurtigladere for el-fly til Bergen og Stavanger i markedet for å tilrettelegge for den første testflygningen, sier Karianne Helland Strand, konserndirektør for bærekraft, konsept- og infrastrukturutvikling i Avinor.
– Luftfarten er en sikker transportform, og en godt regulert sektor. Som luftfartsmyndighet vil vi sørge for at vi legger til rette for at nye teknologier kan prøves ut i tråd med regelverk. Vi vil ta læring av hvordan regelverk og reguleringer må utvikles for å muliggjøre nye teknologier og konsepter. Med dette vil vi tidlig bygge nødvendig kompetanse om morgendagens løsninger. Vi etablerer nå et koblingspunkt mellom luftfartsnæringen og virkemiddelapparatet i tråd med regjeringens ønsker, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.
– Vi ser stor verdi i demonstrasjoner i virkelige omgivelser, både for å forstå ytelse og egnethet for ulike oppdrag, men også for å involvere lokalsamfunn i hva denne teknologien kan tilby, sier Patrick Buckles, salgsleder i BETA.
– I år, når vi tar denne teknologien i bruk operativt, er vi begeistret over å vise hvordan dens lave driftskostnader og høye pålitelighet kan betjene markeder over hele verden, inkludert Norge.
– Dette evalueringsprosjektet for regulatorisk sandkasse er et eksempel på vår filosofi om å krype, gå og løpe for tidlig implementering av nye luftfartsteknologier, og det styrker vår forpliktelse til vår visjon om å være en ledende aktør innen innovativ og bærekraftig luftfart, sier Dave Stepanek, Executive Vice President og Chief Transformation Officer i Bristow Group.
– Bristow Norge er stolte og beærede over å samarbeide med denne fremragende gruppen av ledere innen avansert luftmobilitet.
Flere milepæler utover våren
Før flyet som skal testes ankommer Norge senere i år, skal det velges leverandør av lader både i Stavanger og i Bergen, med frist for leveranse av en lader som skal installeres på Stavanger lufthavn, Sola i juni. Bergen lufthavn, Flesland skal ha en mobil lader, som skal leveres innen 15. august.